Norsk Folkemusikklags seminar 2013 hadde fokus på hardingfela, og i løpet av tre dager i april var det den rike dekortradisjonen som ble satt under lupen. Seminaret ble arrangert i samarbeid med Institutt for Folkekultur på Rauland. Dekorseminaret rettet seg mot felemakere, kunsthistorikere, etnologer, museumspedagoger, studenter, spelemenn og generelt folkekunst- og folkemusikkinteresserte. Alt i alt samlet seminaret nærmere 40 deltakere.
Både det historisk-kontekstuelle og det mer konkrete håndverksmessige ble belyst av sentrale fagfolk på seminaret: Spelemann og rosemaler Knut Buen formidlet tanker om tradisjon, videreføring og nyskaping innen feledekoren gjennom et musikalsk kåseri torsdag kveld. Buen tok utgangspunkt i felemaker Jon Tjønns arbeider. Kåseriet ble holdt på Rauland Kunstforening, og omkring 80 tilhørere var samlet denne kvelden. Seniorforsker ved Rff-sentret, Bjørn Aksdal, startet første ordinære seminardag ved å gi et overblikk over feltet med utgangspunkt i Hardingfeleprosjektet. Videre ble dekorfenomenet belyst med et europeisk perspektiv. Seniorforsker Bjørn Aksdal tok for seg ulike dekorelementer på europeiske strengeinstrumenter i tidsrommet 1500-1800, og professor Mikkel B. Tin ved Høgskolen i Telemark eksemplifiserte hvordan elementer i hardingfeledekoren henger sammen med dekor- og symbolbruk i andre kulturer. Museumsbestyrer på Hardanger Folkemuseum, Agnete Sivertsen,viste så hvordan dekoren på de eldre vestlandsfelene henger sammen med tilsvarende dekorbruk på gjenstander og bygninger i regionen. Felemaker Oddrun Hegge fra Valdres tok for seg selve teknikken med rosing av felene, og fokuserte på ulike utfordringer i dette arbeidet. Til slutt hadde felemaker og spelemann Ottar Kåsa sammen med Asbjørn Storesund frå Bø en presentasjon av utviklingstrekk i dekoren innen Helland/ Steintjønndalen-tradisjonen i Telemark. I tillegg til de faglige foredragene sto Lars Erik Øygarden og Svein Olav Krontveit for en utstilling av hardingfeler i regi av Falkeriset Folkemusikklag. Utstillingen hadde feler i eie av lagets medlemmer som utgangspunkt. I forbindelse med seminaret var det en åpen konsert i Årestoga på Raulandsakademiet der et publikum på ca. 70 personer fikk oppleve et møte mellom to mesterspelemenn fra to generasjoner, Ottar Kåsa og Leif Rygg.
Oppsummeringen viste at temaet for seminaret fenger en liten, men svært interessert del av folkemusikk-Norge.
Seminaret ble senere fulgt opp med en skriftlig publikasjon basert på innleggene fra seminaret: Hardingfeledekoren.