Norsk folkemusikklag gir ut Musikk og tradisjon – vitskapleg tidsskrift for forsking i folkemusikk og folkedans. Skriftet presenterer breidda i norsk og skandinavisk folkemusikkforsking, og tar imot artiklar med ulike perspektiv på tradisjonell musikk og dans som eit breitt definert felt. Abonnement på skriftet er inkludert i medlemsskap hos NFL. Enkeltnummer av skriftet kan bestillast frå Novus forlag. Skrifta frå 2014 og framover finst òg i elektronisk utgåve. Nasjonalbiblioteket arbeider med digitalisering av eldre utgåver av skriftet vårt, og etter kvart som dei vert tilgjengelege vil de kunna lasta dei ned frå innhaldslistene her på denne sida.
Vil du bidra med artikkel til skriftet? Ta ein kikk på rettleiinga under eller kontakt redaktør Are August Flannagan Furubotn.
I denne utgaven kan du lese om en folkemelodi av Petter Dass som har vært tradert gjennom flere århundrer, om opplevinger av musikalsk fellesskap mellom kveding av setesdalsstev og irsk/norsk sean-nós singing, om felemakeren Anders Heldal, hans virksomhet og plass i hardingfelas historie, om estlandssvensk identitetsbygging på 1920-tallet med utgangspunkt i en korturné i Sverige, og om hva dansehistorien kan fortelle oss om røttene til bygdedansen.
Innhold i Musikk og tradisjon nr. 36:
Artikler: Ola Graff: «Du skal ikke slå i hjel» – En folkemelodi med livskraft gjennom flere århundrer Ragnhild Furholt: Kveding av setesdalsstev og irsk/skotsk sean-nós singing – Opplevingar av musikalsk fellesskap med vekt på stil Bjørn Aksdal: Anders Heldal – Hans virksomhet og plass i hardingfelas historie Sofia Joons Gylling: Estlandssvenskar på Sverigeturné med körsång och ett bondbröllop på Skansen – En analys av en svenskskpråkig minoritets musikaliska bilder av sin kulturella tillhörighet under mellankrigstiden Egil Bakka: Kva kan dansehistoria fortelja oss om røtene til bygdedansen?
Bokanmeldelser: Siv Gøril Brandtzæg og Karin Strand (red.), Skillingsvisene i Norge 1550–1950. Studier i en forsømt kulturarv (2021), meldt av Mathias Boström. Bjørn Aksdal og Elisabeth Kværne: Langeleiken – heile Noregs instrument (2021), meldt av Gunnar Ternhag. Annbjørg Lien: RETUNE A toolbox for composing – based on Hardanger fiddle music from Setesdal (2019), meldt av Liz Doherty. Dag Vårdal: Samværsdansen i Christiania på 1800-tallet. Del 1–3. (2019), meldt av Anne Fiskvik.
Faste poster er konferanserapporter og sammendrag av folkemusikk- og folkedansrelaterte doktoravhandlinger og masteroppgaver.
Redaksjonsråd: Anne Svånaug Blengsdalen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Bø Lene Halskov Hansen, Dansk Folkemindesamling – Det Kongelige Bibliotek, København Gediminas Karoblis, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim Niklas Nyqvist, SLS/Finlands svenska folkmusikinstitut, Vasa Ingar Ranheim, Valdresmusea, Fagernes Astrid Nora Ressem, Nasjonalbiblioteket, Oslo Gunnar Ternhag, Høgskolan i Dalarna og Stockholms Universitet.
Innhald i tidlegare nummer av Musikk og tradisjon / Norsk folkemusikklags skrift
27 (2013): Gjermund Kolltveit (red.). Novus forlag, Oslo. ISBN 978-82-7099-743-5. 143 sider. INNHOLD: Olav Sæta: Fiolin – for hvem og hva slags musikk ble instrumentet utviklet? Noe rundt fiolinens inntog og klassereise (s. 9-31), Ragnhild Knudsen: «Lære på øret». Om muntlig tradering i folkemusikk og i andre sjangre (s. 32-46), Tellef Kvifte: Improvisasjon i folkemusikk – tradisjon, nyskaping eller påvirkning? (s. 47-60), Ola Graff: Dømt til helvete og prisbelønt. Nils-Aslak Valkeapääs betydning for den moderne joiken (s. 61-79), Ove Larsen: Nordområdenes musikk II. Nordnorsk folkemusikk som pedagogisk og politisk pensum (s. 80-94), Karin Eriksson: Balladerna, balladdansen och samvaron – en studie av Balladforum i Slaka (s. 95-113), Bokanmeldelse: Telemarksviser. Folkesong i Telemark, av Kari Lønnestad. Anmeldt av Ingrid Gjertsen (s. 114-118). Konferanserapporter, sammendrag av folkemusikkrelaterte masteroppgaver.
26 (2012): Gjermund Kolltveit (red.). Novus forlag, Oslo. ISBN 978-82-7099-711-4. 184 sider. INNHOLD: Ragnhild Furholt: Tankar om autentisitet og kjeldebruk i den vokale folkemusikken (s. 10–34), Angun Sønnesyn Olsen: Narrativ dimensjon i mellomalderballadar og lyriske songar i eit samanliknande perspektiv (s. 35–67), Per Åsmund Omholt: 48 600 måter å spille en slått på – om variabilitet i Truls Ørpens transkripsjoner (s. 68–92), Tellef Kvifte: «Svevende intervaller» – og svevende begrep (s. 93–112), Hans-Hinrich Thedens: Et universitetsarkivs rolle og mulige veivalg (s. 113–128), Mats Johansson og Ola K. Berge: Den skapende folkemusikeren: En dialog om begrepet autorskap i norsk og svensk folkemusikk (s. 129–149). Bokanmeldelser: «Vil du meg lyde». Balladsångare i Telemark på 1800-talet, av Bengt R. Jonsson og Olav Solberg. Anmeldt av Anne Murstad (s. 150–153); Norsk folkemusikk – slåtter for vanlig fele. Serie 2, bind 5, Møre og Romsdal, av Olav Sæta (red.), anmeldt av Per Åsmund Omholt (s. 153–156). Konferanserapporter, sammendrag av folkemusikkrelaterte masteroppgaver.
25 (2011): Gjermund Kolltveit (red.). Novus forlag, Oslo. ISBN 978-82-7099-675-9. 201 sider. INNHOLD: Atle Lien Jenssen: Tungehornet – et norsk rørbladinstrument (s. 13–46), Per Åsmund Omholt: Rytmen i kryllingspringar (s. 47–65), Nils Øyvind Bergset: Danseformene i Numedal – levende tradisjon i endring (s. 66–100), Margunn Bjørnholt: Kilder til begjær – inderlighet til besvær? Om tradisjon, fornyelse og faglig refleksjon i folkedansen (s. 101–119), Ove Larsen: Nordområdenes musikk – om folkemusikkens rolle og stilling sett fra nord (s. 120–146), Sigbjørn Apeland, Alf Arvidsson, Ola Graff og Hans-Hinrich Thedens: Kommentarer til «Nordområdenes musikk – om folkemusikkens rolle og stilling sett fra nord» (s. 147–167). Bokanmeldelser: Takt og tonar. Soga om folkemusikken og folkedansen i Numedal, av Anne Svånaug Haugan, anmeldt av Vidar Lande (s. 168–172); Daniel Hægstad. Slåtter og slåttetradisjon fra Lødingen, av Ola Graff, anmeldt av Dag Vårdal (s. 173–175). Konferanserapporter, sammendrag av folkemusikkrelaterte masteroppgaver.
24 (2010): Gjermund Kolltveit (red.). Novus forlag, Oslo. ISBN 978-82-7099-615-5. 216 sider. INNHOLD: Olav Tveitane: Ungdom, folkemusikk og kulturelle møter (s. 13–31), Tellef Kvifte: Folkemusikk, samspill og forandring. Mellom tradisjon og fornying (s. 32–40), Mats Johansson: What is musical meter? (s. 41–59), Anne Svånaug Haugan: «At forrette og Opvarte Med ald forefaldende Spil». Om forståelse og tolkning av tinglyste musikkbevillinger på 1700-tallet (s. 60–85), Ola Graff: Når kom reinlenderen til bygde-Norge? Et innspill til avklaring belyst gjennom et lokalt slåttemateriale (s. 86–99), Per-Ulf Allmo: Moraharpans väg till Mora. Ett bidrag till frågan om Dalaharpornas ålder och härkomst (s. 100–129), Bjørn Aksdal: Hardingfela – middelalderinstrument eller fiolinkopi? Et bidrag til diskursen om hardingfelas alder og opprinnelse (s. 130–159), Per Åsmund Omholt, Gunnar Stubseid og Sven Ahlbäck: Kommentarer til «Hardingfela – middelalderinstrument eller fiolinkopi?» (s. 160–171). Bokanmeldelser: Här är spel och dans. Musikmotiv i svenskt folkligt måleri på bonad och vägg, av Ingebjørg Barth Magnus, anmeldt av Karin Eriksson (s. 172–178); Tradisjonell sang som levende prosess. Nordiske studier i stabilitet og forandring, gjentagelse og variasjon, av Lene Halskov Hansen, Astrid Nora Ressem og Ingrid Åkesson (red.), anmeldt av Jarnfrid Kjøk (s. 178–185). Konferanserapporter, sammendrag av folkemusikkrelaterte masteroppgaver og doktoravhandlinger.
21 (2007): Astrid Nora Ressem (red.), Novus forlag, Oslo 2008. 126 sider. INNHOLD: Tellef Kvifte: Geografi og musikk. Arkivarens hodepine (13 sider), Einar Sandvik: Marknadshandel som middel til spredning av folkemusikk (15 sider), Ola Graff: Påvirkning og inspirasjon – om forholdet mellom samisk og nordisk musikktradisjon (23 sider), Velle Espeland: Vandringssongar og tiggarviser – song og identitet nederst på rangstigen (15 sider), Per Åsmund Omholt: Om kadensformlene i springar og pols (13 sider), Hans-Hinrich Thedens: Hva har Landskappleiken med Nashville å gjøre? – en sammenligning av historien til to populærmusikkgenrer (18 sider), konferanserapporter, sammendrag av folkemusikkrelaterte hovedfagsoppgaver.
Under det årlege seminaret til Norsk folkemusikklag i 2013 vart den rike og varierte dekortradisjonen innan hardingfelemakeriet sett under lupa. Denne publikasjonen er basert på innlegga frå seminaret. Bestill boka her.